• نیم قرن اعتماد | تاسیس 1346
  • ساعات کار صبح ها 9 الی 14 و عصرها 16 الی 21:30
  • شعبه مرکزی تهران، خیابان پیروزی، جنب مسجد قدس

  • تلفن 02177425002

  • اینستاگرام @farshzaery

قیمت فرش دستباف اردکان

قیمت فرش دستباف اردکان متنوع هستند و به عوامل متعددی بستگی دارند. نوع بافت، ابعاد و جنس مواد اولیه از فاکتورهای مهم در تعیین قیمت فرش دستباف اردکان یزد هستند. فرش های 6 متری نسبت به 9 متری و 12 متری معمولاً ارزانتر هستند و بیشتر فروش می‌روند. البته که مورد استثناء هم وجود دارند.

در فروشگاه و نمایشگاه فرش زائری قیمت فرش دستباف اردکان 6 متری از 27 میلیون تومان شروع می‌گردد. شروع قیمت فرش دستباف اردکان ۹متری نیز از 40 میلیون تومان است.

قواره های 12 متری فرش اردکان معمولاً از انواع 6 متری و 9 متری گران‌تر هستند. قیمت فرش دستباف اردکان ۱۲ متری در فروشگاه فرش زائری از 70 میلیون تومان آغاز می‌شود.

به توجه به نوسانات اقتصادی قیمت فرش‌ها دستخوش تغییرات می‌شود. بنابرین در صورت عدم درج قیمت، پیشنهاد می‌کنیم برای استعلام قیمت و خرید فرش اردکان با کارشناسان ما تماس بگیرید.

فرش زائری در حوزه خرید و فروش فرش‌ دستباف اردکان دست دوم نیز فعالیت گسترده ای دارد. در این مجموعه انواع فرش اردکان دست دوم که کیفیت و وضعیت سلامتی آنها از نظر کارشناسان فرش زائری تأیید شده باشند نیز به مشتریان گرامی عرضه می‌شود. قیمت فرش اردکان دست دوم در مقایسه با فرش دستباف اردکان نو پایین‌تر است.

قیمت فرش دستباف اردکان 6 متری دست دوم در تولید و بازرگانی فرش زائری از 12 میلیون تومان آغاز می‌شود. حداقل قیمت فرش دستباف اردکان ۹متری دست دوم نیز 15 میلیون تومان است. قیمت فرش دستباف اردکان ۱۲ متری دست دوم نیز از 17 میلیون تومان شروع می‌شود.

جدول قیمت فرش دستباف اردکان
حداقل قیمت فرش دستباف اردکان 6 متری نو 27,000,000 تومان
حداقل قیمت فرش دستباف اردکان ۹ متری نو 40,000,000 تومان
حداقل قیمت فرش دستباف اردکان ۱۲ متری نو 70,000,000 تومان 
   
حداقل قیمت فرش دستباف اردکان 6 متری دست دوم 12,000,000 تومان
حداقل قیمت فرش دستباف اردکان ۹ متری دست دوم 15,000,000 تومان
حداقل قیمت فرش دستباف اردکان ۱۲ متری دست دوم 17,000,000 تومان

همه چیز درباره فرش دستباف اردکان

اردکان یکی از شهرهای بزرگ ایران در زمینه هنر قالیبافی است. اردکان از شهرهای استان یزد است که در شمال شهر یزد واقع شده است. این شهر دارای سوغاتی‌های خوراکی متنوع و بسیار خوشمزه است که از شهرت زیادی در کشور برخوردار هستند. از جمله این خوراکی‌ها می‌توان از حلوا ارده، روغن کنجد، نان سوروک، انواع شیرینی قطاب، باقلوا و نان پنجره‌ای نام برد. اما بر هیچکس پوشیده نیست که فرش دستباف اردکان یکی بخش جدانشدنی از هویت این شهر باستانی و تاریخی است.

قیمت مناسب، کیفیت بالا و زیبایی فرش اردکان وجه تمایز این فرش از دیگر فرش‌ها است. این ویژگی‌ها باعث شده است که فرش‌های دستباف اردکان در سال‌های اخیر دوست‌داران بسیاری در بین علاقه‌مندان به هنر اصیل قالیبافی پیدا کند.

امروزه کیفیت فرش‌های دستباف اردکان به جایی رسیده است که در کنار قالی کاشان و تبریز که همیشه از بهترین‌های ایران در صنعت فرش و قالی بوده‌اند؛ قرار می‌گیرد و در اکثر فروشگاه‌های ایران و حتی خارج از کشور، فرش اردکان جایگاه ویژه ای دارد.

تاریخچه فرش دستباف اردکان

هنر بافت فرش یکی از هنرهای قدیمی و باسابقه در استان یزد است. اردکان یکی از شهرهای شناخته این استان است که بافت فرش دستباف در ان قدمتی بالغ بر 150 سال دارد.

مردم محلی اردکان معتقد هستند که هنر بافت فرش به صورت اصولی برای اولین بار حدوداً از یک و نیم قرن پیش در منطقه ای قدیمی به نام چرخاب اغاز شده است. هنرمندان قالیباف اهل اردکان در ابتدای کار، فعالیت خود را زیر نظر اساتید کرمان شروع کردند.

در آن زمان اکثر این بافندگان از مردان بودند؛ اما کم کم زنان نیز فعالیت خود را در این حوزه شروع و وارد این هنر شدند. رفته رفته قالی‌های دستباف اردکان به دلیل طرح‌ها و نقوش زیبا  و کیفیت قابل قبول، جایگاه خود را در کنار فرش‌های دستباف تبریز و کاشان پیدا کردند.

در حال حاضر فرش دستباف اردکان در همه نقاط کشور و حتی خارج از ایران جایگاه رفیع و ویژه ای دارد.

ویژگی‌های فرش دستباف اردکان

فرش دستباف اردکان از نوع فرش‌های شهری است که در کارگاه تولید می‌شوند. تولیدات دست‌بافت شهری و روستایی برخلاف همتای عشایری خود بیشتر در کارگاه های ثابت و دارهای با ساختار عمودی بافته می‌شوند. کیفیت بافت این فرش‌ها با توجه به بافنده و سایر عوامل بسیار متغییر است. فرش شهری از نقشه فرش تبعیت می‌کند.

قالی دستباف اردکان از نوع پرگوشت است و از ظرافت خاصی در بافت برخوردار است. این فرش‌ها سرنخ دارند و مدل آنها آشکار است. فرش‌های دستباف اردکان عاری از هر نوع غلط بافی و جفتی بافی هستند و این یکی از دلایلی است که فرش اردکان را از بهترین فرش‌های ایران می‌دانند.

به دلیل کیفیت بالا، نقشه های زیبا و جنس مرغوب فرش‌های اردکان هم در داخل کشور و هم خارج از آن طرفداران زیادی پیدا کرده اند. المان، استرالیا، سوییس و امریکا از مقصدهای صادرات این فرش هستند. البته متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل عوامل متعددی بخصوص تحریم، صادرات این محصول باارزش و ارز آور کاهش پیدا کرده است.

طرح و نقشه فرش دستباف اردکان

شروع هنر قالیبافی در اردکان با طرح‌های فرش دستباف یزد و کرمان بوده است که در ادامه نقش‌های کاشان و نائین هم به آنها اضافه شده است. اما در کل طرح‌های فرش کاشان بیشترین استفاده را در فرش‌های اردکان دارند به طوریکه امروزه فرش کاشان و اردکان از هم جدا نشدنی به نظر می‌رسند.

طرح‌های کاشان از اصیل‌ترین نقشه های ایرانی هستند که اغلب آنها زیبا و شلوع هستند و از نمونه های آن می‌توان به زیرخاکی و شکارگاهی اشاره کرد.

نقش‌هایی از جمله لچک ترنج کاشان، ترنج خورشیدی، ترنج نائین، لوزی و دایره، طرح های درباری و شاه عباسی در بافت فرش‌ اردکان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مواد اولیه فرش دستباف اردکان

یکی از فاکتورهای مهم در تعیین کیفیت و ارزش یک فرش دستباف نوع الیاف و موادی است که در بافت آن به کار رفته است. در واقع بدون شک از همان سال‌های قدیم یکی از رازهای ماندگاری و نام آوری فرش ایرانی استفاده از مواد اولیه باکیفیت و درجه یک بوده است.

مواد اولیه مورد استفاده در فرش دستباف اردکان اغلب کرک، پشم، پنبه و ابریشم طبیعی هستند. به همین دلیل قالی‎های دستباف اردکان کیفیت و شهرت خوبی دارند. کلیه عملیات بافت فرش از جمله نخ‌ریسی و رنگرزی توسط متخصصان سنتی با تجربه در این حوزه انجام می‌شود. فرش‌ دستباف اردکان ابریشم که با الیاف ابریشم طبیعی بافته می‌شوند ظرافت و زیبایی فوق العاده ای دارند که در همان نگاه اول نظر هر بیننده ای را به خود جلب می‌کنند.

البته در حال حاضر ابریشم و کرک به علت کمیاب بودن نسبت به پشم و پنبه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و پشم و پنبه بیشترین میزان استفاده را دارد. در بیشتر فرش‌های اردکان بافته شده در تار و پود فرش از الیاف پنبه ای و در پرز و خامه آن از الیاف پشمی استفاده شده است.

رجشمار فرش دستباف اردکان

رجشمار یکی از مشخصه های اصلی در تعیین کیفیت فرش دست بافت است. رجشمار به تعداد گره هایی اطلاق می‎‌گردد که در 7 سانتی متر عرضی از یک فرش وجود دارند. هرچه تعداد این رج‌ها بیشتر باشد؛ فرش دارای انسجام بافت بیشتر است و کیفیت آن نیز بالاتر دارد.

رجشمار فرش دستباف اردکان بین ۳۰ تا ۵۰ است.

فرش اردکان با حدود 30 رج بافت، نسبت به قیمت خود از کیفیت بالا و قابل قبولی برخورد است. البته متاسفانه در دهه اخیر و تحت تاثیر عوامل اقتصادی بخصوص تورم و افزایش قیمت مواد اولیه، بافنده ها مجبور شده اند که رج بافته های خود را به 24 و 25 تقلیل دهند تا بتوانند قیمت تمام شده فرش را پایین بیاورند. این اتفاق تلخ باعث پایین آمدن کیفیت فرش شده و در کنار تحریم، از دیگر عوامل از دست دادن بازارهای صادراتی فرش دستباف محسوب می‌شود.

رنگبندی فرش دستباف اردکان

تنوع رنگ در فرش‌های دستباف ایرانی زیاد است و بیشتر بستگی به منطقه ای دارد که فرش در آن بافته شده است. شانزده-هفده رنگ هستند که در اغلب نقش‌های فرش اردکان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در کنار کیفیت، قطعاً زیبایی و رنگ‌های مورد استفاده شده در بافت از عوامل مهم در انتخاب یک فرش است. همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم نقوش فرش دستباف اردکان اکثرا برگرفته از فرش‌های کاشان هستند. این مساله در رنگ فرش اردکان نیز به طور واضحی نمود پیدا کرده است. فرش‌های این منطقه در بیشتر موارد دارای زمینه سفید و کرمی هستند. نکته ای که در فرشهای کاشان نیز مشاهده می‌گردد.

سه رنگ اصلی لاکی، کرمی و سرمه ای رنگ‌های غالب در بافت قالی دستباف اردکان هستند. این رنگ آمیزی با استفاده از رنگ‌هایی چون خاکی، مسی، سبز و فیروزه ای تکمیل می‌شود.

در رنگرزی فرش دستباف اردکان از رنگ‌های طبیعی استفاده می‌شود. شاید به کار بردن رنگ طبیعی در بافت فرش باعث کم شدن براقیت و وضوح رنگی آن شود؛ اما وقتی موضوع ماندگاری و دوام رنگ فرش دستباف مطرح است، رنگ‌های شیمیایی به هیچ عنوان به پای رنگ‌های طبیعی نمی‌رسند.

اندازه و ابعاد فرش دستباف اردکان

فرش دستباف اردکان در ابعاد 12 متری، 9 متری، 6 متری، قالیچه و حتی سایزهای کوچکتر هم تولید می‌شود. اما قواره های 6 ، 9 و 12 متری خواهان بیشتری دارند. امروزه مساحت خانه ها و آپارتمان‌ها نسبت به گذشته کمتر شده است و اتاق‌ها کوچکتر شده اند. به همین دلیل فرش‌های قواره کوچک اردکان مثل 6 متری و قالیچه خواهان بیشتری دارند.

نوع بافت فرش دستباف اردکان

در یک طبقه‌بندی کلی فرش‌های دستباف را به دو نوعی ترکی و فارسی تقسیم می‌کنند. این تقسیم بندی بر اساس شیوه بافت گره های فرش انجام می‌شود. فرش اردکان از جمله قالی‌های دستباف با گره فارسی است.

غلط‌بافی و جفتی‌بافی مساله ای که احتمال دارد در بافت با گره های فارسی رخ دهد. بافنده با این طرفند می‌تواند در مدت زمان کوتاه‌تری فرش را بافته و تحویل دهد؛ اما در قالی دستباف اردکان به ندرت می‌توان این موضوع را مشاهده کرده است. به جرأت می‌توان گفت فرش دستباف اردکان از فرش‌های دستباف کم عیب و نقص به حساب می آید.

قالی‌های اردکان پرداخت مناسبی دارند و از دسته فرش‌های پرگوشت محسوب می‌شوند. در عین حال ظرافت خاصی در بافت این فرشها به کار رفته است. فرش‌های اردکان همه سرنخ دارند و از مدل درفشی محسوب می‌شوند.

راهنمای خرید فرش دستباف اردکان

در زمان خرید یک فرش دستباف باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید و با توجه به شرایط مورد نظر خود خرید کنید.

اگر شما از کسانی هستید که هیچ دغدغه مالی ندارید و در جستجوی فرش‌های دستباف اعلا و گران قیمت هستید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ فرش‌های دستباف کاشان بروید.

اما اگر به دنبال یک فرش دستباف با کیفیت، با دوام و خوش قیمت هستید، قطعاً فرش اردکان یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما است.

فرش دستباف اردکان با تکیه بر همین نقاط قوت بخصوص قیمت‌های اقتصادی تواسته در حجم بسیار زیادی تولید و عرضه شود. جالب است بدانید که فرش اردکان در حال حاضر در نقاط مختلف کشور تولید می‌شود. در حال حاضر فرش‌های دستباف اردکان در اکثر فروشگاه‌های شناخته شده فرض در سطح کشور در دسترس است. تولید و بازرگانی فرش زائری یکی از فعالان شناخته شده و قدیمی‌ در حوزه تولید و فروش فرش اردکان است.

خرید فرش اردکان یک گزینه عالی برای اشخاصی است که به دنبال خرید یک فرش خاص هستند؛ اما بودجه آنها محدود است و امکان خرید همتایان گران قیمت مثل فرش کاشان برای آنها میسر نیست.

برای خرید فرش‌های دستباف اردکان به شما پیشنهاد می‌کنیم به صورت حضوری در مجموعه فرش زائری حضور بهم رسانید. کارشناسان ما همواره آماده مشاوره و راهنمایی شما خواهند بود. همچنین شما برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق راه های ارتباطی و شبکه های اجتماعی با ما تماس بگیرید.

قیمت فرش دستباف اردکان

قیمت فرش دستباف اردکان متنوع هستند و به عوامل متعددی بستگی دارند. نوع بافت، ابعاد و جنس مواد اولیه از فاکتورهای مهم در تعیین قیمت فرش دستباف اردکان یزد هستند. فرش های 6 متری نسبت به 9 متری و 12 متری معمولاً ارزانتر هستند و بیشتر فروش می‌روند. البته که مورد استثناء هم وجود دارند.

در فروشگاه و نمایشگاه فرش زائری قیمت فرش دستباف اردکان 6 متری از 27 میلیون تومان شروع می‌گردد. شروع قیمت فرش دستباف اردکان ۹متری نیز از 40 میلیون تومان است.

قواره های 12 متری فرش اردکان معمولاً از انواع 6 متری و 9 متری گران‌تر هستند. قیمت فرش دستباف اردکان ۱۲ متری در فروشگاه فرش زائری از 70 میلیون تومان آغاز می‌شود.

به توجه به نوسانات اقتصادی قیمت فرش‌ها دستخوش تغییرات می‌شود. بنابرین در صورت عدم درج قیمت، پیشنهاد می‌کنیم برای استعلام قیمت و خرید فرش اردکان با کارشناسان ما تماس بگیرید.

فرش زائری در حوزه خرید و فروش فرش‌ دستباف اردکان دست دوم نیز فعالیت گسترده ای دارد. در این مجموعه انواع فرش اردکان دست دوم که کیفیت و وضعیت سلامتی آنها از نظر کارشناسان فرش زائری تأیید شده باشند نیز به مشتریان گرامی عرضه می‌شود. قیمت فرش اردکان دست دوم در مقایسه با فرش دستباف اردکان نو پایین‌تر است.

قیمت فرش دستباف اردکان 6 متری دست دوم در تولید و بازرگانی فرش زائری از 12 میلیون تومان آغاز می‌شود. حداقل قیمت فرش دستباف اردکان ۹متری دست دوم نیز 15 میلیون تومان است. قیمت فرش دستباف اردکان ۱۲ متری دست دوم نیز از 17 میلیون تومان شروع می‌شود.

جدول قیمت فرش دستباف اردکان
حداقل قیمت فرش دستباف اردکان 6 متری نو 27,000,000 تومان
حداقل قیمت فرش دستباف اردکان ۹ متری نو 40,000,000 تومان
حداقل قیمت فرش دستباف اردکان ۱۲ متری نو 70,000,000 تومان 
   
حداقل قیمت فرش دستباف اردکان 6 متری دست دوم 12,000,000 تومان
حداقل قیمت فرش دستباف اردکان ۹ متری دست دوم 15,000,000 تومان
حداقل قیمت فرش دستباف اردکان ۱۲ متری دست دوم 17,000,000 تومان

همه چیز درباره فرش دستباف اردکان

اردکان یکی از شهرهای بزرگ ایران در زمینه هنر قالیبافی است. اردکان از شهرهای استان یزد است که در شمال شهر یزد واقع شده است. این شهر دارای سوغاتی‌های خوراکی متنوع و بسیار خوشمزه است که از شهرت زیادی در کشور برخوردار هستند. از جمله این خوراکی‌ها می‌توان از حلوا ارده، روغن کنجد، نان سوروک، انواع شیرینی قطاب، باقلوا و نان پنجره‌ای نام برد. اما بر هیچکس پوشیده نیست که فرش دستباف اردکان یکی بخش جدانشدنی از هویت این شهر باستانی و تاریخی است.

قیمت مناسب، کیفیت بالا و زیبایی فرش اردکان وجه تمایز این فرش از دیگر فرش‌ها است. این ویژگی‌ها باعث شده است که فرش‌های دستباف اردکان در سال‌های اخیر دوست‌داران بسیاری در بین علاقه‌مندان به هنر اصیل قالیبافی پیدا کند.

امروزه کیفیت فرش‌های دستباف اردکان به جایی رسیده است که در کنار قالی کاشان و تبریز که همیشه از بهترین‌های ایران در صنعت فرش و قالی بوده‌اند؛ قرار می‌گیرد و در اکثر فروشگاه‌های ایران و حتی خارج از کشور، فرش اردکان جایگاه ویژه ای دارد.

تاریخچه فرش دستباف اردکان

هنر بافت فرش یکی از هنرهای قدیمی و باسابقه در استان یزد است. اردکان یکی از شهرهای شناخته این استان است که بافت فرش دستباف در ان قدمتی بالغ بر 150 سال دارد.

مردم محلی اردکان معتقد هستند که هنر بافت فرش به صورت اصولی برای اولین بار حدوداً از یک و نیم قرن پیش در منطقه ای قدیمی به نام چرخاب اغاز شده است. هنرمندان قالیباف اهل اردکان در ابتدای کار، فعالیت خود را زیر نظر اساتید کرمان شروع کردند.

در آن زمان اکثر این بافندگان از مردان بودند؛ اما کم کم زنان نیز فعالیت خود را در این حوزه شروع و وارد این هنر شدند. رفته رفته قالی‌های دستباف اردکان به دلیل طرح‌ها و نقوش زیبا  و کیفیت قابل قبول، جایگاه خود را در کنار فرش‌های دستباف تبریز و کاشان پیدا کردند.

در حال حاضر فرش دستباف اردکان در همه نقاط کشور و حتی خارج از ایران جایگاه رفیع و ویژه ای دارد.

ویژگی‌های فرش دستباف اردکان

فرش دستباف اردکان از نوع فرش‌های شهری است که در کارگاه تولید می‌شوند. تولیدات دست‌بافت شهری و روستایی برخلاف همتای عشایری خود بیشتر در کارگاه های ثابت و دارهای با ساختار عمودی بافته می‌شوند. کیفیت بافت این فرش‌ها با توجه به بافنده و سایر عوامل بسیار متغییر است. فرش شهری از نقشه فرش تبعیت می‌کند.

قالی دستباف اردکان از نوع پرگوشت است و از ظرافت خاصی در بافت برخوردار است. این فرش‌ها سرنخ دارند و مدل آنها آشکار است. فرش‌های دستباف اردکان عاری از هر نوع غلط بافی و جفتی بافی هستند و این یکی از دلایلی است که فرش اردکان را از بهترین فرش‌های ایران می‌دانند.

به دلیل کیفیت بالا، نقشه های زیبا و جنس مرغوب فرش‌های اردکان هم در داخل کشور و هم خارج از آن طرفداران زیادی پیدا کرده اند. المان، استرالیا، سوییس و امریکا از مقصدهای صادرات این فرش هستند. البته متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل عوامل متعددی بخصوص تحریم، صادرات این محصول باارزش و ارز آور کاهش پیدا کرده است.

طرح و نقشه فرش دستباف اردکان

شروع هنر قالیبافی در اردکان با طرح‌های فرش دستباف یزد و کرمان بوده است که در ادامه نقش‌های کاشان و نائین هم به آنها اضافه شده است. اما در کل طرح‌های فرش کاشان بیشترین استفاده را در فرش‌های اردکان دارند به طوریکه امروزه فرش کاشان و اردکان از هم جدا نشدنی به نظر می‌رسند.

طرح‌های کاشان از اصیل‌ترین نقشه های ایرانی هستند که اغلب آنها زیبا و شلوع هستند و از نمونه های آن می‌توان به زیرخاکی و شکارگاهی اشاره کرد.

نقش‌هایی از جمله لچک ترنج کاشان، ترنج خورشیدی، ترنج نائین، لوزی و دایره، طرح های درباری و شاه عباسی در بافت فرش‌ اردکان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مواد اولیه فرش دستباف اردکان

یکی از فاکتورهای مهم در تعیین کیفیت و ارزش یک فرش دستباف نوع الیاف و موادی است که در بافت آن به کار رفته است. در واقع بدون شک از همان سال‌های قدیم یکی از رازهای ماندگاری و نام آوری فرش ایرانی استفاده از مواد اولیه باکیفیت و درجه یک بوده است.

مواد اولیه مورد استفاده در فرش دستباف اردکان اغلب کرک، پشم، پنبه و ابریشم طبیعی هستند. به همین دلیل قالی‎های دستباف اردکان کیفیت و شهرت خوبی دارند. کلیه عملیات بافت فرش از جمله نخ‌ریسی و رنگرزی توسط متخصصان سنتی با تجربه در این حوزه انجام می‌شود. فرش‌ دستباف اردکان ابریشم که با الیاف ابریشم طبیعی بافته می‌شوند ظرافت و زیبایی فوق العاده ای دارند که در همان نگاه اول نظر هر بیننده ای را به خود جلب می‌کنند.

البته در حال حاضر ابریشم و کرک به علت کمیاب بودن نسبت به پشم و پنبه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و پشم و پنبه بیشترین میزان استفاده را دارد. در بیشتر فرش‌های اردکان بافته شده در تار و پود فرش از الیاف پنبه ای و در پرز و خامه آن از الیاف پشمی استفاده شده است.

رجشمار فرش دستباف اردکان

رجشمار یکی از مشخصه های اصلی در تعیین کیفیت فرش دست بافت است. رجشمار به تعداد گره هایی اطلاق می‎‌گردد که در 7 سانتی متر عرضی از یک فرش وجود دارند. هرچه تعداد این رج‌ها بیشتر باشد؛ فرش دارای انسجام بافت بیشتر است و کیفیت آن نیز بالاتر دارد.

رجشمار فرش دستباف اردکان بین ۳۰ تا ۵۰ است.

فرش اردکان با حدود 30 رج بافت، نسبت به قیمت خود از کیفیت بالا و قابل قبولی برخورد است. البته متاسفانه در دهه اخیر و تحت تاثیر عوامل اقتصادی بخصوص تورم و افزایش قیمت مواد اولیه، بافنده ها مجبور شده اند که رج بافته های خود را به 24 و 25 تقلیل دهند تا بتوانند قیمت تمام شده فرش را پایین بیاورند. این اتفاق تلخ باعث پایین آمدن کیفیت فرش شده و در کنار تحریم، از دیگر عوامل از دست دادن بازارهای صادراتی فرش دستباف محسوب می‌شود.

رنگبندی فرش دستباف اردکان

تنوع رنگ در فرش‌های دستباف ایرانی زیاد است و بیشتر بستگی به منطقه ای دارد که فرش در آن بافته شده است. شانزده-هفده رنگ هستند که در اغلب نقش‌های فرش اردکان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در کنار کیفیت، قطعاً زیبایی و رنگ‌های مورد استفاده شده در بافت از عوامل مهم در انتخاب یک فرش است. همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم نقوش فرش دستباف اردکان اکثرا برگرفته از فرش‌های کاشان هستند. این مساله در رنگ فرش اردکان نیز به طور واضحی نمود پیدا کرده است. فرش‌های این منطقه در بیشتر موارد دارای زمینه سفید و کرمی هستند. نکته ای که در فرشهای کاشان نیز مشاهده می‌گردد.

سه رنگ اصلی لاکی، کرمی و سرمه ای رنگ‌های غالب در بافت قالی دستباف اردکان هستند. این رنگ آمیزی با استفاده از رنگ‌هایی چون خاکی، مسی، سبز و فیروزه ای تکمیل می‌شود.

در رنگرزی فرش دستباف اردکان از رنگ‌های طبیعی استفاده می‌شود. شاید به کار بردن رنگ طبیعی در بافت فرش باعث کم شدن براقیت و وضوح رنگی آن شود؛ اما وقتی موضوع ماندگاری و دوام رنگ فرش دستباف مطرح است، رنگ‌های شیمیایی به هیچ عنوان به پای رنگ‌های طبیعی نمی‌رسند.

اندازه و ابعاد فرش دستباف اردکان

فرش دستباف اردکان در ابعاد 12 متری، 9 متری، 6 متری، قالیچه و حتی سایزهای کوچکتر هم تولید می‌شود. اما قواره های 6 ، 9 و 12 متری خواهان بیشتری دارند. امروزه مساحت خانه ها و آپارتمان‌ها نسبت به گذشته کمتر شده است و اتاق‌ها کوچکتر شده اند. به همین دلیل فرش‌های قواره کوچک اردکان مثل 6 متری و قالیچه خواهان بیشتری دارند.

نوع بافت فرش دستباف اردکان

در یک طبقه‌بندی کلی فرش‌های دستباف را به دو نوعی ترکی و فارسی تقسیم می‌کنند. این تقسیم بندی بر اساس شیوه بافت گره های فرش انجام می‌شود. فرش اردکان از جمله قالی‌های دستباف با گره فارسی است.

غلط‌بافی و جفتی‌بافی مساله ای که احتمال دارد در بافت با گره های فارسی رخ دهد. بافنده با این طرفند می‌تواند در مدت زمان کوتاه‌تری فرش را بافته و تحویل دهد؛ اما در قالی دستباف اردکان به ندرت می‌توان این موضوع را مشاهده کرده است. به جرأت می‌توان گفت فرش دستباف اردکان از فرش‌های دستباف کم عیب و نقص به حساب می آید.

قالی‌های اردکان پرداخت مناسبی دارند و از دسته فرش‌های پرگوشت محسوب می‌شوند. در عین حال ظرافت خاصی در بافت این فرشها به کار رفته است. فرش‌های اردکان همه سرنخ دارند و از مدل درفشی محسوب می‌شوند.

راهنمای خرید فرش دستباف اردکان

در زمان خرید یک فرش دستباف باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید و با توجه به شرایط مورد نظر خود خرید کنید.

اگر شما از کسانی هستید که هیچ دغدغه مالی ندارید و در جستجوی فرش‌های دستباف اعلا و گران قیمت هستید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ فرش‌های دستباف کاشان بروید.

اما اگر به دنبال یک فرش دستباف با کیفیت، با دوام و خوش قیمت هستید، قطعاً فرش اردکان یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما است.

فرش دستباف اردکان با تکیه بر همین نقاط قوت بخصوص قیمت‌های اقتصادی تواسته در حجم بسیار زیادی تولید و عرضه شود. جالب است بدانید که فرش اردکان در حال حاضر در نقاط مختلف کشور تولید می‌شود. در حال حاضر فرش‌های دستباف اردکان در اکثر فروشگاه‌های شناخته شده فرض در سطح کشور در دسترس است. تولید و بازرگانی فرش زائری یکی از فعالان شناخته شده و قدیمی‌ در حوزه تولید و فروش فرش اردکان است.

خرید فرش اردکان یک گزینه عالی برای اشخاصی است که به دنبال خرید یک فرش خاص هستند؛ اما بودجه آنها محدود است و امکان خرید همتایان گران قیمت مثل فرش کاشان برای آنها میسر نیست.

برای خرید فرش‌های دستباف اردکان به شما پیشنهاد می‌کنیم به صورت حضوری در مجموعه فرش زائری حضور بهم رسانید. کارشناسان ما همواره آماده مشاوره و راهنمایی شما خواهند بود. همچنین شما برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق راه های ارتباطی و شبکه های اجتماعی با ما تماس بگیرید.